citat

...pain is only temporary, the performance remains forever!

söndag 19 maj 2013

GöteborgsVarvet....

.... närmare helvetet kommer man inte. I alla fall om man pratar om förutsättningar för en löpare.

Vecka 20, var en onormal vecka, förutom värmen som slog till i Sydvästra Sverige har jag haft en del att stå i på jobbet. De sista 2 dagarna innan Varvet hade jag två sena kvällar den ena på grund av en sen middag med kunder och den andra på grund av sponsor uppdrag inne på Göteborgsvarvets mässa.

Bättre uppladdning skulle man kanske önska sig, men så är det, ibland får man helt enkelt acceptera att det blir så.

Nu till loppet, jag behöver inte kommentera vädret eftersom de flesta har säkert läst om det i tidningar och media och kan bara skriva två ord, varmt och blåsigt.

Jag kände redan på uppvärming att det skulle bli tufft, förutom att det var svårt att andas var det varmt, jävligt varmt.
Startskottet gick och jag bara försökte springa så gott det gick utan att bränna massa med energi. Det var många som sprang förbi mig och jag försökte hänga med dessa, men det gick helt enkelt inte, varken benen, huvudet eller andning ville vara med.
De 3 första km gick på 10 minuter vilket det var för min del fort med tänke på vädret, vi var en grupp på ett tiotal löpare tillsammans med Isabella Andersson, här fick jag kämpa på att hänga med så länge det gick.
Vid 4km drack jag vatten och hällde över mig 2 muggar med vatten, här vaknade jag och kort därefter började kroppen att ge signaler till liv.
Uppför Älvsborgsbron tog jag det lugnt det blåste en del och jag kände att det var ingen idé att dra upp farten, nerför drog de flesta ifrån mig, jag har känt att mina framlår inte är 100% efter Rotterdam och darför vill jag inte slå sönder dem nerför.
När vi kom på Hisingens  del då började jag bli piggare och piggare, efter 7km kände jag mig stark och började att få upp jakt på andra, ett tag var det jag Huddinges Carl Wistedt, Fredrikshofs Niklas Sydow och några till, men av någon anledning började de att tappa fart och jag började istället att känna mig bekväm i den.
Jag kände att det var ingen idé att hålla ner farten även om det blåste en del och eftersom jag inte är rädd för att köra själv fortsatt jag och jagade de framför mig. Strax innan 10km kommer jag ikapp Ullevis Johan Strand och Enhörnas Anders Grahl, de verkade ha tappat fart men jag vet inte om det var på grund av vinden eller helt enkelt att de har fått den träffa "den lilla mannen med hammaren" (väggen).
Jag säger till de att hänga med och vi kan hjälpas åt att hålla farten, Grahl hänger med och vi växeldrar i någon km men jag känner att varje gång han går fram och drar att tempot sjunker, sista gång jag är framme och drar släpper han. Jag fortsätter att jaga löpare framför och jag plockar hela tiden, vid 14km och ser också att jag närmar mig några löpare till, bland annat Marcus Millegård, jag springer förbi den ena efter den andra, vilket man blir taggad av. Jag vet också med mig att försöka ha en sluttid på 1:10-1:11är utslutet, så för mig gäller det bara att försöka springa under 1:15 och för placering.
Jag börjar först vid 18km att känna mig sliten, detta kan beror på att jag har sprungit helt ensam sedan 10km det sliter en del när det blåser som det gör, jag försöker tänka att snart är det bara upploppet kvar, samtidigt passerar jag Hammarbys Emil Lerdahl, han verkar slita eller kanske har bara gett upp, jag försöker hålla upp steget hela vägen.
Slottskogsvallen närmar sig och jag kan se målet och höra speakern, ja, jag kommer i mål på 1:14'06'', 25:a bland herrar och 8:a på SM.
Inne på plan ser jag att flera löpare är helt nerkörda efter loppet, så det känns gott att man har sällskap av flera.

Funderingar: årets 2:a  "A" tävling (viktig),  för min del och ännu en gång ställer vädret till det. Men, men, det är lika för alla och naturen kan man inte ändra på.
Jag är trots allt nöjd med min insats på Varvet, detta med tänke på förutsättningar.

Igår fick jag flera gånger den följande påstående att "kanske för att du är sydländningar tål värmen bättre"!!

Detta är mitt svar: Jag har bott permanent i Sverige i 18år, jag åker ner till Portugal 1gång per år (semester) värför skulle jag tåla det bättre??, det var många svenskar som hade problem med värme fast de åker på träningsläger i Afrika och andra varma länder flera gånger per år under långa perioder det skulle vara likvärdig ju.
Eller till och med de som kom från Afrika och andra varma länder fick problem igår hur kommer det sig??

Ha det gott och träna på.

1 kommentar:

  1. Det slår så olika vilka som tål värme och vilka som inte gör det. SM-tjejtvåan verkade ju fixa det kanonbra och persade till och med, och hon är ju född i Sverige. Sydlänning-teorin tror jag inte på, däremot verkar kroppsstorlek spela en viss roll: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11211124?dopt=Abstract

    SvaraRadera