citat

...pain is only temporary, the performance remains forever!

söndag 17 mars 2013

Då är första tävlingen avklarad!!

Som jag skrev i tidigare inlägg, denna vecka skulle det göras tävlingsdebut.

Planen var Solvinkingarnas Vårtävling 16km (15,54km i verkligheten), det gick enligt planen och jag fick det kvitto som jag hade hoppats på. Tiden blev 53'30'', vilket är min näst bäst på denna bana.
Loppet i sig är inte mycket att berätta om, jag ville springa kontrollerat och så fort det gick för dagen, målet var ca 54 minuter för att bli nöjd men helst i den fart som jag hoppas kunna hålla på maraton om 4veckor.
Eftersom ingen vill dra i början och vädret var lite kyligt (för min del), fick jag försöka hålla upp farten själv så gott det gick. Jag fick känningar i mina baklår under vissa delar av loppet och då tyckte jag att det var ingen idé att försöka trycka ännu mer i steget, risken för skador är stor, jag har blivit klok efter alla dessa år och lyssnar nu mera på min kropp.
Att det känns i låren är inget nytt, det blir så när man inte drar ner på träningsmängden. Som vanligt vid "B" tävlingsvecka drar jag inte ner på mängden däremot ändrar jag i planeringen ex. kör jag intervall tisdag istället för onsdag och de sista 2 dagarna före tävling drar jag ner lite på farten när jag kör distans, själva tävlingen blir mitt andra kvalitetspass.
Denna vecka avverkades totalt 9 pass + tävling varav 2st kvalitetspass 15x1000m i tisdags och tävling igår, resterande i form av 6st distanspass och idag 1 långpass på drygt 34km.
Dagens långpass var den segaste som jag har gjort på länge, det var det sista passet med så många kilometer på ett bra tag.

Härnäst har jag ännu en tuff vecka framför mig, det blir min näst sista.

Ha det gott!!


2 kommentarer: