citat

...pain is only temporary, the performance remains forever!

söndag 3 mars 2013

6 veckor kvar till årets första ''A'' tävling.

Nu är det 6 veckor kvar till min första så kallade ''A'' tävling, för mig finns det 3 olika kategorier av tävlingar, A, B och C.

A= Viktig tävling, tävlingar som jag har tränat och fokuserat mot just denna.

B= Måste tävling, tävlingar som jag springer för att ha koll på hur det ligger till tränings- och fartmässigt, dessa tävlingar drar jag inte ner på träning men ändrar upplägg i träning.

C= Spontan tävling, tävlingar som jag oftast bestämmer mig samma dag, tar som en vanlig tröskelpass träning.

Förberedelserna inför just nästa ''A'' tävling har hittills gått bra, jag ska in på min 10:e vecka av totalt 16, men har bara!! 4 tuffa veckor kvar på programmet, de resterande 2 är batteriladdning.
Jag delar dessa 16 veckor i 4 cykler (2-6-6-2) där de första 2 är baserade på att kroppen ska komma igång, följande 6 för att trappa upp mängd och tröskel sucessivt, därefter 6 till med bra mängd och snabbare tröskel och slutgiltigen 2 veckor för nedtrappning och de sista justeringarna. 
Det är inte alltid samma upplägg, antal veckor på programmet beror på vilken typ av tävling jag siktar på.
Jag är av den typ av löpare som inte kör hårda intervaller, jag kör bara tröskel intervaller och basen i min träning består av distans i en lite högre fart, något som vi i Portugal kallar för ''footing''. Anledingen att jag inte kör hårda intervaller är framför allt på grund av min ålder, men också på grund av att jag vågar inte för hjärtat.

Denna vecka har gått bra, började lite segt men jag har kunnat köra både mängd och 2st tröskelpass, avslutade idag med ett jobbigt långpass på drygt 38km. Just idag var mitt sista långpass över 35km härefter kommer jag att korta ner passet och 2veckor innan loppet kör jag mitt sista på 30km.

Imorgon börjar en ny vecka och nya möjligheter!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar