citat

...pain is only temporary, the performance remains forever!

söndag 7 april 2013

Reflektioner, mål och fokusering!

Nu är det mindre än en vecka kvar till årets första stora mål.

Veckan som gick har det körts 7st pass, 2st korta tröskelintervaller och 5st lugna distanspass.
Även om man har tränat mindre än vad man är van är det svårt att berätta hur kroppen känns, för det gör ont hit och dit och är allmänt segt. Att det gör ont är i för sig normalt eftersom jag har konstant känningar, men att det känns segt även om det går riktigt lugnt på distanspass är i för sig inte normalt.

Jag försöker tänka på hur det kändes inför förra årets 2 maror men tyvärr kommer jag inte ihåg. Jag har för mig att det var mer eller mindre likadant, att veckan innan var så segt att jag inte visst hur jag skulle ta mig runt de 42km.

Träningsmässigt då??..., ja, jag kan säga att jag har minst lika bra träning (om inte bättre) i kroppen som jag hade inför Frankfurt 2012, denna tävling blev jag tvungen att ställa in på grund av en förkylning ett par dagar innan.
Målet inför Frankfurt var då 2:25.xx och även inför Rotterdam nu på söndag har jag samma mål, för att jag vet att kroppen har tränats för dessa tider eller något bättre.

Så min fokusering när jag reser till Rotterdam på fredag är med denna tid som mål, får då hoppas att kroppen och psyke håller ihop och att man har tur med de yttre faktorererna.

Som jag skrev i förra inlägg hade jag precis fått mina nya tävlings skor (Adidas Adizero Adios), och om jag var nöjd med utseendet kan jag säga att jag är mycket nöjd med känslan som jag har fått av de under mina tröskelpass denna veckan.
Under denna vecka kommer jag att köra några fartpass med mina andra skor som jag har tävlat under förra årets Rotterdam (Adidas Adizero Ace, USA-utförande), och då får jag bestämma mig för vilka jag kommer att springa med.
Skorna i sig är ganska lika varandra, fördelen med Adios är att man springer mer på framsidan av foten och att de är mindre dämpade, nackdelen är att de är något styvare.
Ace skorna är otrolig sköna och väger 15gram mindre per sko, fast de har något mer dämpning, en nackdel är om det regnar, eftersom de är ihåliga undertill. Synd att man har slutat tillverka denna modell, i alla fall av den gamla utförandet, jag har den fördelen att äga 2 par av dessa skor. De ena har jag sprungit en mara med och den andra är helt nya. Den nya modell av Ace går inte att jämföra med den gamla (se bild).

Härnäst står en ny vecka framför dörren och denna vecka kommer att börjas med kolhydrattömning under några dagar för att sedan börja äta som vanligt, det är planerat 5st träningspass i olika fart och mycket vila och fokusering, i alla fall så mycket det går. Att försöka hålla sig frisk är givetvis också målet.

Nedan en bild på skorna, där de ovan är de nya Adidas Adizero Adios, och de nedanför Adidas Adizero Ace.


 

 
Återkommer med race rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar