citat

...pain is only temporary, the performance remains forever!

måndag 26 januari 2015

V.05,

Det är nu 11 veckor kvar till Wien- Marathon.

Veckorna rullar på, liksom träningen.
Januari är en månad som inte gynnar löparen här i Sverige, enligt min åsikt i alla fall. Dagarna är mörka, och en cocktail bestående av olika väderlek.

De senaste veckorna har träning ändå rullat på, trots det olika typ av väder, allt från kyliga och regniga dagar till dagar med mycket vind och snö. Fokus ligger nu på att försöka få mängd i kroppen, vilket innebär att det måste samlas ett antal mil varje vecka, detta har inte varit lätt, dels på grund av vädret, men också för att det har varit långa arbetsdagar.
Jobbet kräver att man befinner sig hemifrån ca.13 timmar per dag, och på detta ska jag försöka springa ett par mil om dagen, det ställer verkligen ens huvud på spel om hur mycket man kan tåla.

Jag tänker tillbaka på period från hösten 2011-vår 2012, hösten 2012 -vår 2013, när jag förberedd mig till Rottedam Marathon, det kändes inte lika tufft då, var det att man var några år yngre och orkade mera? eller att man jobbade mindre, (inte så långa dagar) är jag säker på, eller kan det vara att man hade mer pannben?
Ja, svårt att säga, men vad jag kommer ihåg då kunde man ligga på 15 mil / vecka utan att kännas som det gör nu, dessutom kunde man hålla ett bra fart på distans vilket är grunden och filosofin i den typ av träning jag gör.
Aktuellt att komma upp i 13-14 mil veckor är tufft och jäkla jobbigt, att springa distans i farter under 4 minuter är ännu tuffare och nästan omöjligt.

Men, men, vi får se jag ska inte kasta in handduken än, målet i Wien är satt till 2:30 och det är det som ligger till grund till min träning.

Så länge, är bara att jobba, jobba, jobba...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar